...

#2012/2013 #DF #Režie a dramaturgie

Barbora Herz

Z Prahy odešla do Brna hledat divadelní avantgardu. Objevila tam divadelní stylizaci a metafyzickou grotesku, autorské herectví a potřebu smysluplné dramaturgie. Inscenace dělá povážlivě autorské a baví ji netradiční formy.

S vlastní hrou Partie odjela v prvním ročníku tajně na festival do holandského Gronningenu a odvezla si cenu diváků, gendrový horor z třináctého století Aucassin a Nicola (grotesque lovestory) předvedla na mediavelistické konferenci v Giessenu a pak i na Encounteru, Dream Factory v Ostravě a Open Air v Hradci Králové.

Monodrama Ofélie (nelkám, já kontem-pluji) inspirované Shakespearem, Heinerem Müllerem, Virginií Woolf a Bachelardovým snění o vodě přineslo zlom v objevení postdramatiky a herecké autenticity – a také festivaly Encounter, Zlomvaz, Pražské Quadriennale, FIST v Bělehradě a ocenění za nejlepší herecký výkon a cenu diváků a ITS festival v Amsterdamu.

Následovala variace na Tankreda Dorsta Tanec (sem s nožem! už ztrácím trpělivost!), monodrama o Evě Olmerové scat.olmerová, účast na berlínském finále studentské filmové soutěže Languages Through Lenses a stáž na PWST v Krakowě, kde byla její adaptace Skořicových krámů Bruna Schulze – Geniální epocha mého otce aneb Apologie hmoty nominována na festival Patriarcha Rudens v Rize. Ochota Multikulturního centra Stadec a jamu k nečekaným spojením umožnila vznik inscenace Witolda Gombrowicze Svatba, která zatím navštívila Salzburg a Festival 13+ v Divadle v Dlouhé.

Zásadní spřízněnost nalezla v Divadle Husa na provázku, kde s črtou Kterak k objevení pravdivé podstaty Kabinetu Havel došlo na motivy esejí Mariusze Szczygieła Gottland přidala jeden z hlasů k cyklu o české identitě Perverze v Čechách, v Brně i v pražské Arše. Podruhé tam režírovala hru Daniely FischerovéDvanáct způsobů mizení, jednu ze sedmi scénických črt v cyklu inscenací původních českých textů Jirka Kniha hledá autora. Druhá profesionální scéna, kterou zatím navštívila je Městské divadlo ve Zlíně, kde vytvořila scénickou črtu Andrzeje Stasiuka Noc v rámci Polského večera.

V letošním absolventském roce chystá čtyři premiéry. Prvním absolventským kusem je autorská výpověď k tématu tělesnosti Zpráva o svatém kárání vycházející z textů markýze de Sade, Franze Kafky a principů dokumentárního divadla, druhým absolventským projektem pak bude Dracula (horor psychoanalytický) výrazně autorská adaptace Stokerova textu. Mimo to se zabývá milostnou korespondencí Augusta Strindberga Tvůj Gusten (píše milostné dopisy) a přidá desetiminutovou zkratku k otázce společenské krize v inscenovaném časopisu Rozrazil Husy na provázku.

Ve volném čase si odskočila do Prahy dostudovat komparatistiku a divadelní vědu na FF UK, udělala pár scénických čtení pro Salón původní tvorby, zrežírovala několik happeningů, přečetla tři knihy, dvakrát byla v lese a jednou nejspíš napíše manifest o životě v umění a přitluče jej na vrata ve Wittenbergu.

Program divadla